Skip to main content

Handreiking: Warmtebedrijven aanwijzen als DAEB

 

Deze handreiking legt uit wat de DAEB-status (Dienst van Algemeen Economisch Belang) is en wanneer en onder welke voorwaarden gemeenten die kunnen inzetten voor warmtebedrijven binnen een warmtekavel. Je leest hoe DAEB past binnen de warmtetransitie, welke juridische en financiële kaders gelden (o.a. staatssteun, vrijstellingen en plafonds) en wat dit betekent voor de rol en verantwoordelijkheden van de gemeente. Van bevoegd gezag en financier tot toezicht op overcompensatie.

 

Deze handreiking is vooral nuttig voor beleidsadviseurs, projectleiders en juristen die te maken hebben met onrendabele businesscases voor warmtenetten. DAEB kan dan helpen om maatschappelijke doelen (betaalbaarheid, toegankelijkheid en leveringszekerheid) financieel mogelijk te maken, zonder strijd met staatssteunregels en met behoud van gemeentelijke regie.

Wat biedt deze handreiking concreet?

  • Een stapsgewijs procesverloop voor het aanwijzen van DAEB-activiteiten (volledige levering of specifieke schakels, zoals infrastructuur).
  • Een overzicht van voorwaarden en aandachtspunten (marktfalen aantonen, begrenzen van compensatie, scheiding van rollen, verhouding tot Wcw/Wgiw).
  • Praktijkvoorbeelden (o.a. Wageningen en regionale publieke warmtebedrijven met EBN) die laten zien hoe DAEB bijdraagt aan haalbare en doelmatige warmtenetten.

Kortom: een compact, praktisch naslagwerk om DAEB zorgvuldig en doelmatig in te zetten waar dit de warmtetransitie vooruithelpt.